tisdag 19 februari 2013

Som de saltar får man köra!

Mötte en saltbil på vägen hem ifrån jobbet, med skrapan uppfälld?! Alltså jag tror inte att den gör så mycket nytta en meter ovanför vägbanan, visst det låg ju snö på vägen men inte så mycket snö, dock tillräckligt mycket snö för att det skulle behöva skrapas innan det saltas och förvandlas till ett mindre ishav på vägen. Det här gjorde mig aningens irriterad eftersom det bara var två spår på den snöiga vägbanan att köra i, men jag kanske ska vara glad för att det fanns spår överhuvudtaget, då slapp ju min bil att spåra själv. Under tiden som jag försöker att hålla min bil på rätt väghalva och samtidigt på vägbanan så kommer det en bil och kör upp så nära bakom att om jag hade varit tvungen att bromsa så hade den bakomvarande bilen våldfört sig på min stackars oskyldiga bil, inte kan han hjälpa att det sitter en vettskrämd tjej bakom ratten som mer än någonting annat vill hem så tryggt och säkert som möjligt. Jag förstår inte hur man tänker när man hamnar bakom en bil som kör sakta när det är halt, tror man på allvar att det kommer gå fortare om man kör upp och lägger sig så nära att den som kör sakta tror att han har fått gäster i baksätet? När jag blir utsatt för dessa fartdårar som tänker med gasfoten så blir jag inte speciellt mogen i mitt körsätt, jag skulle kunna bli stressad och trycka på gasen men jag gör inte det, jag lättar istället på gasen och vips så kör jag 10km saktare än vad jag precis gjorde. Som sagt inte så speciellt moget beteende men jag är ju bara omtänksam, inte vill jag att någon ska halka av vägen och hamna i diket utan det är bättre att vi alla tar det lugnt och sansat.

Skrivpuff: Salt

3 kommentarer:

  1. Gäster i baksätet - här trodde jag jag skulle skratta ihjäl mig! Bra skrivet, skriv en krönika om det och skicka in till nån tidning!

    SvaraRadera
  2. :) fiffigt. Bra för alla att ta det lungt

    SvaraRadera
  3. Vissa människor borde inte ha på vägen att göra, oavsett hur höga tankar de än har om sig själv som bilförare. Bra skrivet.

    Din blogg fungerar utmärkt om man använder webläsaren Safari.

    SvaraRadera